Školicí kurz SUSTACE

Modul 1: Teoretický rámec ACE

Výukové cíle: 1) Účastníci budou schopni porozumět pojmu adverzivní/nepříznivé zážitky z dětství (ACE) a rámcově popsat téma nepříznivých zážitků z dětství (ACE) a jejich dopad. 2) Účastníci porozumí vědeckým poznatkům o rozšíření (prevalenci) ACE v populaci v celosvětovém měřítku, pochopí klíčové poznatky, trendy a zapojí se do diskuse o širších důsledcích. 3) Účastníci budou schopni prozkoumat funkci mozku a reakci na stres. Seznámí se se základy neurovědy, aby pochopili, jak stresové reakce, jako je boj, útěk a zamrznutí, ovlivňují funkci mozku, a položí tak základy pro pochopení neurologických dopadů ACE.

Lekce

Koncept ACE, dopad Prevalence ACE, vývoj Neurologický dopad ACE Stresová odezva Dopad ACE na mozek a chování Zkušební test Další zdroje a odkazy

Modul 2: Základy neurovědy: propojení s ACE a se stresem

Tato lekce poskytuje přehled klíčových cílů týkajících se porozumění fungování mozku, neuroplasticity a epigenetiky. Zkoumá vliv různých typů stresu na vývoj mozku a dlouhodobé důsledky stresu v raném dětství na struktury a funkce mozku. Cílem lekce je vybavit studenty základními poznatky o mechanismech stojících za těmito procesy a jejich dopadech na duševní zdraví a kognitivní výkon.Výukové cíle: 1) Fungování mozku a principy neuroplasticity, epigenetiky  Cíl: Porozumět základním principům fungování mozku a tomu, jak neuroplasticita a epigenetika ovlivňují vývoj mozku a individuální variabilitu v chování a kognitivních schopnostech. 2) Jak ovlivňují stresové reakce mozek, typy stresu (toxický, pozitivní, zvládnutelný) Cíl: Rozlišit mezi různými typy stresu (toxický, pozitivní, zvládnutelný) a porozumět jejich specifickým dopadům na vývoj mozku a dlouhodobé zdraví. 3) Specifické změny ve strukturách a funkcích mozku (Důsledky dlouhodobého stresu v dětství se projevují v pozdějším období života) Cíl: Analyzovat dlouhodobé důsledky stresu v dětství na specifické struktury mozku a jejich funkce, včetně následného dopadu na emocionální regulaci a kognitivní výkon v dospělosti.

Lekce

Fungování mozku a principy neuroplasticity Přínosy neuroplasticity Pět klíčových principů pro podporu dětí s nepříznivými zážitky z dětství (ACEs): Jak stresové reakce ovlivňují mozek, typy stresu (toxický, pozitivní, tolerovatelný) Tipy pro vyučující Specifické změny ve strukturách a funkcích mozku (Důsledky dlouhodobého stresu v dětství se projevují v pozdějších obdobích) Zkušební test Další zdroje a odkazy

Modul 3: Citová vazba a rané dětství – Deset hlavních kategorií ACE

Tato lekce zkoumá zásadní roli citové vazby v dětství a její různé typy (bezpečný, úzkostný, vyhýbavý, dezorganizovaný). Zabývá se tím, jak jsou tyto typy citové vazby spojeny s deseti klíčovými kategoriemi nepříznivých zážitků z dětství (ACE), včetně zneužívání a nestabilního nebo nebezpečného domácího prostředí. Poskytuje podrobný pohled na tyto kategorie ACE a zkoumá dlouhodobé dopady na duševní a fyzické zdraví, přičemž se zaměřuje na to, jak mohou tyto nepříznivé okolnosti ovlivnit typ citové vazby, socializaci a chování v dětství.Výukové cíle: 1) Pochopit roli rané citové vazby: Rozpoznat, jak typ rané citové vazby (jistý, úzkostný, vyhýbavý, dezorganizovaný) formuje vývoj dítěte a celoživotní chování. 2) Prozkoumat spojení mezi citovou vazbou a ACE: Analyzovat, jak typ citové vazby ovlivňuje účinky nepříznivých zážitků z dětství (ACE) na dlouhodobé výsledky.

Lekce

Teorie citové vazby a její typy Význam typů citové vazby v dětství a jejich dopad na zdraví Ukazatele jistého typu citové vazby Jistý typ citové vazby se ve školním prostředí typicky projevuje následujícími způsoby Nejisté typy citové vazby se mohou ve školním prostředí projevovat následovně Nejisté typy citové vazby se mohou manifestovat v rámci jednotlivých 10 ACE Tipy pro rozvoj jistého typu citové vazby a empatická role učitelů Zkušební test Další zdroje a odkazy

Modul 4: Dopad ACE na mozek a chování, sociální vztahy a vzdělání

Tento modul zkoumá vliv nepříznivých zážitků z dětství (ACE) na vývoj mozku a chování dětí. Zaměřuje se na vliv ACE na studijní výsledky a kvalitu života, stejně jako na potenciál pozitivních zážitků z dětství, které mohou přispět k lepším výsledkům ve škole a příznivé životní perspektivě. Modul poskytuje také vhled do toho, jak rané zkušenosti formují sociální vztahy a celkový vývoj dítěte.Výukové cíle: 1) Pochopit, jak nepříznivé zážitky v dětství ovlivňují vývoj mozku a chování dětí. 2) Rozpoznat vliv ACE na studijní výsledky a kvalitu života a zkoumat, jak mohou pozitivní zkušenosti podpořit studijní a životní úspěšnost.

Lekce

Jak ovlivňují zážitky v dětství vývoj mozku? Vliv vývoje mozku a chování dětí ACE silně ovlivňují proces vývoje, včetně studijních výsledků Na co by se měli vyučující připravit u dětí, u kterých se vyskytly nepříznivé zážitky Prostor pro inspiraci a tvořivost Zvládání náročného chování: 4 klíčové strategie Zkušební test Další zdroje a odkazy

Modul 5: Dlouhodobé dopady ACE – ekologický model

Tento modul se zaměřuje na dlouhodobé dopady nepříznivých zkušeností z dětství (ACE) na fyzické zdraví, emoční a psychickou pohodu, sociální interakce a chování. Věnujeme se především vztahu mezi ACE a výskytem zdravotních problémů a rizik. Modul také zkoumá možnosti, které lze v rámci vzdělávání využít k přerušení cyklu nepříznivých zkušeností prostřednictvím preventivních strategií, podporování prosociálního rozvoje a budování dovedností pro posilování odolnosti jak na individuální úrovni, tak na úrovni školy a komunit. Vzdělávací cíle: 1) Pochopení dopadů ACE na zdraví: Identifikujeme fyzické a psychické dopady nepříznivých zkušeností z dětství na zdraví dospělých, včetně příznaků, jako jsou deprese a úzkost, v rámci ekologického modelu. 2) Přijetí preventivních strategií: Naučíme se strategie k prevenci a snížení dopadů nepříznivých zkušeností z dětství (ACE) za účelem podpory odolnosti a prosociálního chování na individuální úrovni i na úrovni školy a komunity.

Lekce

ACE a jejich dopad, přehled ACE a jejich vlivů na fyzickou a duševní pohodu ACE a zdraví: zkoumání vztahu mezi traumatem v dětství a zdravím v dospělosti. Spojení mezi traumatem a hromaděním zdravotních problémů a kvalitou života Ven z bludného kruhu: Preventivní strategie řešení ACE Budování odolnosti: podpora studujících, školy a komunity Podpora žáků se zkušeností s ACE: praktický průvodce pro vzdělavatele Zkušební test Další zdroje a odkazy

Modul 6: Praktické strategie ve školním prostředí

Tato lekce poskytuje inspiraci pro praktické strategie k podpoře dětí s nepříznivými zážitky či traumaty v dětství. Zaměřuje se na prevenci, rozvoj jejich pohody a sociální dovednosti. Zdůrazňuje význam vytváření bezpečného školního prostředí a principy posilování odolnosti (resilience). Poskytovaná podpora zahrnuje zásady trauma-informované praxe. Důraz je kladen na systémový přístup k trauma-informované praxi ve školách.Cíle výuky: 1) Pochopení trauma-informované praxe: Naučíme se identifikovat a aplikovat principy trauma-informované praxe při podpoře dětí v náročných situacích. 2) Preventivní strategie: Systémový přístup k trauma-informované péči ve školách a v rodinném prostředí a zohlednění různých kulturních prostředí.

Lekce

Informovanost ohledně traumatu a přístup ve škole Pět principů trauma-informované praxe pro podporu dětí v náročných situacích Prevence: Systémový přístup k trauma-informované péči ve školách Strategický přístup k zapojení rodin do prevence vzniku ACE Kulturně senzitivní komunikace s rodinami s rizikem vzniku ACE Dopad ACE na děti z různých kulturních zázemí a klíčové strategie pro školy Zkušební test Další zdroje a odkazy

Modul 7: Praktické aktivity

Tento modul se zaměřuje na praktické dovednosti pro rozpoznání příznaků stresu a úzkosti u dětí. Představuje především prohloubení trauma-orientované praxe. Seznámíme se s praktickými metodami pro lepší podporu regulace emocí a zvládání stresu. Nabídneme tipy a inspiraci pro uplatnění těchto cvičení a podnětů ve školní praxi. Program zahrnuje praktická cvičení, jako je hraní rolí a interaktivní učení, s důrazem na prohloubení znalostí o prevenci ACE. Cíle výuky: 1) Schopnost identifikovat příznaky stresu a úzkosti u dětí a aplikace trauma-informovaných strategií pro posílení emoční regulace. 2) Získání praktických dovedností pro zvládnutí technik určených k prevenci ACE a trauma-informovaného přístupu ve školním prostředí.

Lekce

Trauma-informovaní vyučující: Klíčové principy a příklady z praxe Rozpoznání příznaků stresu a úzkosti Techniky všímavosti (mindfulness) a emoční regulace Případové studie Mýty o ACE Zkušební test Další zdroje a odkazy

Modul 8: Nástroje pro práci s ACE, reflexe, doporučení

Tento modul se zaměřuje na kritickou diskuzi o současných přístupech k ACE (Adverse Childhood Experiences), jejich aplikaci a potenciálu pro další rozvoj. Informace o ACE jsou primárně užívané v oblasti zdravotnictví. Zvolený přístup však může kromě pozitivního přínosu vnést také riziko stigmatizace. Ve školním prostředí se spíše využívají alternativní přístupy, jako je trauma-informované vzdělávání, posilování odolnosti, důraz na psychickou pohodu a spolupráce s odborníky. Lekce zahrnují doporučení pro budoucí praxi a zdroje, které mohou vyučující a odborníci využít k prohloubení porozumění dopadům ACE a k rozvoji vhodných intervencí.Cíle výuky: 1) Orientace v přístupech pro posuzování dopadů ACE: Účastníci budou schopni vysvětlit výhody, výzvy a omezení v rámci využívání nástrojů ACE. 2) Používání přístupů zaměřených na trauma: Účastníci se naučí, jak aplikovat trauma-informované přístupy, posilovat odolnost a získají praktická doporučení, včetně shrnutí role vyučujících s trauma-informovaným přístupem.

Lekce

Dopad ACE a doporučený přístup Kritická diskuze ohledně současných přístupů řešení ACE a návrhy pro školní prostředí Čtyři hlavní doporučení pro osoby s historií ACE: zdravá strava, spánek, cvičení a vztahy Jak se vyhnout retraumatizaci ve škole u dětí s ACE: 5 hlavních bodů Doporučení pro vyučující ohledně přístupu k dětem s ACE Zkušební test Další zdroje a odkazy

Přejít nahoru