Školicí kurz SUSTACE

0 z 62 lekcí dokončeno (0%)

Modul 4: Dopad ACE na mozek a chování, sociální vztahy a vzdělání

Vliv vývoje mozku a chování dětí

– Rané dětské zkušenosti:  

  Kvalita raných zkušeností významně ovlivňuje vývoj mozku a tvoří základ pro budoucí chování, učení a emocionální pohodu dětí.  

  Příklad: Dítě, které navštěvovalo školku s bohatým jazykovým zázemím, může projevovat lepší komunikační dovednosti a sociální interakce ve třídě.

– Traumatické události:  

  Vystavení traumatickým zážitkům může narušit vývoj mozku, což vede k náročnému chování a výzvám v oblasti emoční regulace.  

  Příklad: Žák, který zažil šikanu, se může stáhnout do sebe a vykazovat obtíže se soustředěním na výuku.

– Pozitivní interakce:  

Pravidelné pozitivní interakce s pečovateli a stimulující prostředí jsou klíčové pro budování stabilní mozkové architektury a podporu sociálního chování a kognitivního vývoje.  

Příklad: Žák, kterému se pravidelně dostává povzbuzení a pozitivní zpětné vazby od vyučujících, má větší pravděpodobnost aktivní účasti a spolupráce v rámci třídy.

– Citlivost v dospívání:  

Během dospívání prochází mozek významnými změnami, jedná se o kritické období, kdy jak pozitivní, tak negativní zkušenosti mohou zásadně ovlivnit chování a dlouhodobé akademické výsledky. Příklad: Teenager, který cítí podporu ve škole v obtížném období, může vykazovat lepší odolnost a pozitivnější přístup ke školní práci.

brain development (1).png

Obr. Vývoj mozku

Přejít nahoru