Poskytování nástrojů pro identifikaci děti se zkušeností s ACE a jejich podporu v třídním prostředí
Co je třeba vědět o budování odolnosti prostřednictvím zlepšování dovedností u dětí:
Vyučující by měli děti učit, jak zvládat své emoce, zachovat si klid a být prosociálně orientovaní. Tyto dovednosti jsou pro budování odolnosti klíčové, protože pomáhají dětem lépe zvládat stresové nebo obtížné situace.
Příklad: Vyučující může vést diskuse o tom, jak rozpoznat různé emoce a jak s nimi konstruktivně zacházet. Může děti učit hlubokému dýchání, všímavosti, jak se zastavit a přemýšlet, než začnou reagovat, a jak se vcítit do druhých. To dětem umožní lépe porozumět tomu, co se s nimi děje, zpracovat to a reagovat promyšleně, nikoli impulzivně.
Příklad: Náš pohled a naše reakce na situace, které se odehrávají v průběhu života, jsou velmi důležité: V situaci, kdy je dítě frustrováno obtížným úkolem, může vyučující dítě naučit, aby se zastavilo, zhluboka se nadechlo a přemýšlelo o tom, jak by jinak mohlo problém vyřešit, místo aby reagovalo vztekem nebo úzkostí.
V této tabulce shrnujeme chování, které buď přispívá k bezpečnému a podpůrnému prostředí ve třídě, nebo je narušuje. Vhodné a bezpečné chování buduje důvěru, emoční regulaci a pocit bezpečí zejména u žáků s nepříznivými zážitky z dětství (ACE). Nevhodné chování může zvyšovat pocity nejistoty, stresu a nedůvěry.
Vhodný přístup | Nevhodný přístup |
---|---|
Soustředit se na dítě, které na vás mluví. | Nenavazovat oční kontakt, dívat se stranou nebo dělat něco jiného, když dítě hovoří. |
Hovořit klidným a mírným hlasem. | Křičet, mumlat si pro sebe nebo šeptat s ostatními. |
Být konzistentní ve svém chování, aby bylo předvídatelné. | Projevovat nevyzpytatelné a nepředvídatelné chování. |
Nastavení jasných a férových pravidel platných pro všechny. | Nemít pravidla nebo je aplikovat nekonzistentně a neférově. |
Zůstat klidný a ovládat své emoce. | Emotivní výlevy nebo se snadno nechat vyvést z míry. |
Respektovat a jasně vymezit hranice. | Nestanovovat nebo respektovat hranice. |
Věnovat stejnou pozornost všem dětem. | Upřednostňovat některé děti. |
Umožnit dětem odejít ze třídy, pokud se cítí ohrožení nebo v nepohodě | Vyhrožovat, aby dítě neodcházelo ze třídy. |
Prokazovat bezpodmínečné ohledy na všechny děti. | Posuzovat na základě jejich chování nebo braní si jejich chování osobně. |
Být upřímný a transparentní v komunikaci. | Lhát, zadržovat informace nebo odmítat vysvětlit své chování. |
Stanovovat pro všechny děti dostatečné vysoké nároky a povzbuzovat je k rozvíjení svého potenciálu. | Přehlížet potenciál dětí nebo mít od nich nízká očekávání kvůli jejich ‚problémům‘. |