Školicí kurz SUSTACE

0 z 62 lekcí dokončeno (0%)

Modul 5: Dlouhodobé dopady ACE – ekologický model

Podpora žáků se zkušeností s ACE: praktický průvodce pro vzdělavatele

Poskytování nástrojů pro identifikaci děti se zkušeností s ACE a jejich podporu v třídním prostředí

Co je třeba vědět o budování odolnosti prostřednictvím zlepšování dovedností u dětí:

Vyučující by měli děti učit, jak zvládat své emoce, zachovat si klid a být prosociálně orientovaní. Tyto dovednosti jsou pro budování odolnosti klíčové, protože pomáhají dětem lépe zvládat stresové nebo obtížné situace.

Příklad: Vyučující může vést diskuse o tom, jak rozpoznat různé emoce a jak s nimi konstruktivně zacházet. Může děti učit hlubokému dýchání, všímavosti, jak se zastavit a přemýšlet, než začnou reagovat, a jak se vcítit do druhých. To dětem umožní lépe porozumět tomu, co se s nimi děje, zpracovat to a reagovat promyšleně, nikoli impulzivně.

Příklad: Náš pohled a naše reakce na situace, které se odehrávají v průběhu života, jsou velmi důležité: V situaci, kdy je dítě frustrováno obtížným úkolem, může vyučující dítě naučit, aby se zastavilo, zhluboka se nadechlo a přemýšlelo o tom, jak by jinak mohlo problém vyřešit, místo aby reagovalo vztekem nebo úzkostí.

V této tabulce shrnujeme chování, které buď přispívá k bezpečnému a podpůrnému prostředí ve třídě, nebo je narušuje. Vhodné a bezpečné chování buduje důvěru, emoční regulaci a pocit bezpečí zejména u žáků s nepříznivými zážitky z dětství (ACE). Nevhodné chování může zvyšovat pocity nejistoty, stresu a nedůvěry.

Vhodný přístup
Nevhodný přístup
Soustředit se na dítě, které na vás mluví.Nenavazovat oční kontakt, dívat se stranou nebo dělat něco jiného, když dítě hovoří.
Hovořit klidným a mírným hlasem.Křičet, mumlat si pro sebe nebo šeptat s ostatními.
Být konzistentní ve svém chování, aby bylo předvídatelné.Projevovat nevyzpytatelné a nepředvídatelné chování.
Nastavení jasných a férových pravidel platných pro všechny.Nemít pravidla nebo je aplikovat nekonzistentně a neférově.
Zůstat klidný a ovládat své emoce.Emotivní výlevy nebo se snadno nechat vyvést z míry.
Respektovat a jasně vymezit hranice.Nestanovovat nebo respektovat hranice.
Věnovat stejnou pozornost všem dětem.Upřednostňovat některé děti.
Umožnit dětem odejít ze třídy, pokud se cítí ohrožení nebo v nepohoděVyhrožovat, aby dítě neodcházelo ze třídy.
Prokazovat bezpodmínečné ohledy na všechny děti.Posuzovat na základě jejich chování nebo braní si jejich chování osobně.
Být upřímný a transparentní v komunikaci.Lhát, zadržovat informace nebo odmítat vysvětlit své chování.
Stanovovat pro všechny děti dostatečné vysoké nároky a povzbuzovat je k rozvíjení svého potenciálu.Přehlížet potenciál dětí nebo mít od nich nízká očekávání kvůli jejich ‚problémům‘.

Přejít nahoru