Školicí kurz SUSTACE

0 z 62 lekcí dokončeno (0%)

Modul 8: Nástroje pro práci s ACE, reflexe, doporučení

Další zdroje a odkazy

Nástroje pro identifikaci nepříznivých zážitků v dětství

Dotazníky a screeningové nástroje týkající se nepříznivých zážitků v dětství (ACE) zahrnují zážitky spojené s násilím, zneužíváním, zanedbáváním, obtížemi v domácím prostředí a dalšími traumatickými událostmi, které mohou mít dlouhodobé negativní dopady na fyzické a duševní zdraví. Pro identifikaci a posouzení těchto zážitků existuje několik nástrojů, které mohou pomoci zdravotníkům, včetně odborníků na duševní zdraví ve školských zařízeních, zjistit, které děti mohou potřebovat podporu.

Nástroje pro screening/vyhodnocení

  • Mezinárodní dotazník pro nepříznivé zážitky v dětství (ACE-IQ)

https://www.who.int/publications/m/item/adverse-childhood-experiences-international-questionnaire-(ace-iq)

Výsledky průzkumů ACE-IQ mohou být velmi užitečné při prosazování zvýšených investic zaměřených na snižování nepříznivých zkušeností v dětství a při vývoji preventivních programů.

  • Nástroje pro měření odolnosti u dětí a mládeže a u dospělých

Nástroj pro měření odolnosti u dětí a mládeže (CYRM-R) a Nástroj pro měření odolnosti u dospělých (ARM-R) jsou nástroje určené pro vlastní vyhodnocení socio-ekologické rezistence, které se široce uplatňují ve výzkumu a zdravotnictví. Nástroj zaměřený na měření odolnosti u dětí a mládeže, který bere v úvahu faktory, jež mohou pomoci při zvládání dopadů ACE. 

https://resilienceresearch.org/home-cyrm/

  • Léčení traumatu u dětí

https://cesiprosyrii.org/cs/publikace/

Kniha Healing Trauma in Children vznikla pro rodiče dětí uprchlíků, a pro odborníky a pečující osoby. Vychází z knihy Trauma-Proofing Your Kids od Petera Levina a Maggie Kline. Naším cílem bylo poskytnout jednoduché, ale odborné informace o tom, co je trauma a jak mohou rodiče pomoci svým dětem bez potřeby intervence dalších specialistů, kterých může být nedostatek. Kniha je k dispozici v několika jazycích.

Česká verze: https://cesiprosyrii.org/cs/publikace/#tpyk-picturebook-cz/1/

  • Cafaro CL, Gonzalez Molina E, Patton E, McMahon SD, Brown M. Meta-analyses of Teacher-delivered Trauma-based and Trauma-informed Care Interventions. Psychol Trauma. 2023 Oct;15(7):1177-1187. doi: 10.1037/tra0001515. Epub 2023 May 11. PMID: 37166916.
  • Hamad H, Angelöw A, Psouni E. Protocol for Evaluation of Effects of a Psychoeducational Trauma-informed Intervention Directed at Schools. Eur J Psychotraumatol. 2023;14(2):2263322. doi: 10.1080/20008066.2023.2263322. Epub 2023 Oct 12. PMID: 37824172; PMCID: PMC10572043.
  • Jimenez ME, Wade R Jr, Lin Y, Morrow LM, Reichman NE. Adverse Experiences in Early Childhood and Kindergarten Outcomes. Pediatrics. 2016 Feb;137(2):e20151839. doi: 10.1542/peds.2015-1839. Epub 2016 Jan 14. PMID: 26768347; PMCID: PMC4732356.
  • Hubel GS, Davies F, Goodrum NM, Schmarder KM, Schnake K, Moreland AD. Adverse Childhood Experiences among Early Care and Education Teachers: Prevalence and Associations with Observed Quality of Classroom Social and Emotional Climate. Child Youth Serv Rev. 2020 Apr;111:104877. doi: 10.1016/j.childyouth.2020.104877. Epub 2020 Feb 18. PMID: 32921858; PMCID: PMC7480931.
Přejít nahoru