Pouhý výčet jednotlivých ACE nemusí odrážet jejich hlubší dopady a může se lišit vzhledem k vysoké míře nahromaděných zdravotních problémů a rizik souvisejících s ACE. Jejich prostý součet pak může vést k nadhodnocení dopadů, neboť může docházet i k interakci mezi různými ACE. Například sexuální zneužívání a domácí násilí mohou mít synergický účinek na problémy s chováním. Vztah mezi počtem ACE a duševními poruchami, stejně jako fyzickým zdravím, není lineární. Proto se pro pochopení celé šíře jejich dopadů doporučuje zohlednit všechny jednotlivé ACE současně.
ACE mají dlouhodobý toxický vliv: ovlivňují jak mozek, tak tělo, a mohou působit škody, které přetrvají po desetiletí.
Ekologický model: ACE mají dlouhodobé toxické účinky: Tyto nepříznivé zážitky mohou poškodit mozek i tělo, což může vést k dlouhodobému poškození a chronickým zdravotním problémům a ovlivnit psychickou i fyzickou pohodu.
Ekologický model
Převzato z https://edu sights.com/what-is-bronfenbrenner-ecological-model/
Mikrosystém: Genetické, epigenetické a nutriční faktory přímo ovlivňují duševní a fyzické zdraví. Špatná výživa nebo genetické predispozice mohou zvýšit náchylnost ke stresu a nemocem.
Mezosystém:
Komunikace mezi prostředími, jako je domov a škola, hraje zásadní roli z hlediska emocionální jistoty. Pozitivní interakce (např. zapojení rodičů v peer podpoře) podporují pohodu tím, že poskytují stabilitu a oporu. Negativní interakce (např. kritika vrstevníků) vedou k psychickému stresu, což způsobuje úzkost a pokles sebevědomí a narušuje tak celkovou pohodu.
Exosystém:
Pohodu dítěte může narušit i prostředí, které s ním není přímo spojeno (např. stres rodičů z práce). Ztráta zaměstnání rodičů, finanční tíseň nebo stres související s prací mohou vytvářet napjaté domácí prostředí, které přispívá k psychickým problémům a zhoršené pohodě u dítěte.
Makrosystém:
Celkovou pohodu ovlivňují i kulturní hodnoty, politická stabilita a ekonomické podmínky. Život v oblastech postižených přírodními katastrofami nebo politickou nestabilitou může vést k chronickému stresu, který oslabuje emoční a psychickou pohodu.
Chronosystém:
Zásadní životní změny (např. rozvod, finanční krize) významně ovlivňují pohodu. Bezprostřední dopady mohou být výrazné, avšak postupem času se děti často přizpůsobí, a pokud dostanou adekvátní podporu, jejich pohoda se může stabilizovat.
Dopady na pohodu:
- Na mikro a mezo úrovni ovlivňuje bezprostřední prostředí (rodina, vrstevníci) přímo psychickou jistotu a duševní zdraví dětí.
- Na širší makro a exo úrovni přispívají společenské faktory ke stresu, odolnosti a přístupu k podpůrným zdrojům.
- Chronické působení ACE napříč těmito úrovněmi vede ke zvýšenému riziku pro duševní zdraví, jako jsou úzkosti, deprese a PTSD, a způsobuje různá onemocnění, například kardiovaskulární choroby či diabetes..
Dopady v oblasti vzdělávání:
Vyučující a školy hrají klíčovou roli při poskytování stabilního a podpůrného prostředí, které může zmírnit negativní dopady nepříznivých zkušeností z dětství (ACE) na pohodu dítěte.
Tím, že vyučující porozumí různým systémům, které dítě ovlivňují, mohou lépe reagovat na potenciální stresory a podporovat jeho duševní a fyzické zdraví.
Propojené systémy, které zdůrazňuje ekologický model, ukazují, jak ACE ovlivňují celkovou pohodu dítěte. Emoční, psychické a fyzické zdraví je ovlivněno interakcemi v těchto systémech, což podtrhuje potřebu včasné intervence a podpory ke zlepšení dlouhodobého stavu.