Projevujte bezpodmínečné přijetí a podporu
– Příklad: Ujistěte děti, že o ně máte starost a přijímáte je takové, jaké jsou, bez ohledu na jejich náročné chování nebo obtíže: „Jsi pro nás důležitý/á a jsi pro třídu obohacením.“
Udržujte bezpečné a pozitivní vztahy
– Příklad: Projevte zájem o jejich život, naslouchejte jim a oceňujte jejich úsilí. Podpořte je v rozvoji slovy: „Máme radost z tvého úsilí a pokroků. Těší nás, že se učíš nově věci a objevuješ své schopnosti.“
Respektujte jejich individualitu a tempo
– Příklad: Dejte dětem prostor, aby rozvíjely své dovednosti vlastním tempem a způsobem. Povzbuzujte jejich samostatnost: „Každý z nás má vlastní cestu a ty taky najdeš tu svou. Budeme tě na ní podporovat.“
Posilujte jejich sebevědomí
– Příklad: Ujistěte děti, že jejich hodnota nespočívá v úspěchu či výkonu, ale v tom, kdo jsou: „Nemusíš nikomu nic dokazovat. Jsi důležitý/á právě takový/á, jaký/á jsi.“
Podporujte jejich schopnost zvládat chyby a obtíže
– Příklad: Učte děti, že dělat chyby je přirozené a že je v pořádku občas klopýtnout. Ujistěte je slovy: „Když uděláš chybu, poučíš se z ní a zase najdeš svou vlastní cestu.“
Respektujte rozdíly v genderu a zdraví
– Příklad: Vytvořte inkluzivní a podpůrné prostředí tím, že uznáte a respektujete genderovou identitu každého dítěte nebo jeho zdravotní situaci: „Respektujeme tě takového/takovou, jaký/á jsi, a jsme tu, abychom tě podpořili podle tvých potřeb. Všichni v naší třídě si zaslouží ocenění a respekt.“
Díky tomuto přístupu pomáhají vyučující dětem s komplikovaným chováním nebo emocemi cítit bezpečí, přijetí a podporu, což je zásadní pro jejich emoční i akademický rozvoj.