Školicí kurz SUSTACE

0 z 62 lekcí dokončeno (0%)

Modul 6: Praktické strategie ve školním prostředí

Pět principů trauma-informované praxe pro podporu dětí v náročných situacích

  • Bezpečnost: Vytvoření prostředí, ve kterém se děti cítí fyzicky a psychicky bezpečně a důvěřují dospělým kolem sebe.
  • Důvěryhodnost a transparentnost: Budování důvěry prostřednictvím jasné a důsledné komunikace. Transparentnost ohledně toho, co se děje a co mohou děti očekávat.
  • Vzájemná podpora: Podpora zdravých vztahů a vazeb mezi vrstevníky, která posiluje pocit sounáležitosti a snižuje pocity izolace.
  • Spolupráce a posílení: Zapojení dětí do rozhodování, které se jich týká, a podpora jejich schopnosti znovu získat kontrolu nad svým životem.
  • Kulturní citlivost: Uznávání a respektování kulturní, sociální a individuální rozmanitosti dětí a poskytování podpory dle jejich specifických potřeb a zkušeností.

Pět zásad trauma-informované praxe a příklady ve školním prostředí:

  • Kulturní citlivost: Vyučující může lépe porozumět odlišnému kulturnímu zázemí dětí tím, že se o něm bude referovat nebo diskutovat s rodiči. Například začlenění různých kulturních pohledů a tradic do výuky dává dětem pocit respektu vůči jejich hodnotám a původu, kořenům jejich kultury.
  • Bezpečnost: Vyučující může zajistit, aby třída vnímala bezpečný prostor, a to stanovením jasných pravidel a postupů, které děti znají. Například pravidelný režim, předvídatelnost a respektování osobního prostoru dětí mohou pomoci vytvořit prostředí, kde se děti cítí v bezpečí.
  • Důvěryhodnost a transparentnost: Vyučující může být k dětem otevřený a upřímný. Například když se plánuje nějaká změna, předem ji vysvětlí, odpoví na otázky a poskytne dětem čas se přizpůsobit. To pomáhá snižovat úzkost a budovat důvěru.
  • Podpora ze strany vrstevníků: Vyučující může podpořit spolupráci i individuální přístup vrstevníků. Příkladem mohou být projekty, v rámci kterých děti pracují v malých skupinách, učí se naslouchat jeden druhému a budují si důvěru, což posiluje jejich pocit sounáležitosti.
  • Spolupráce a posílení: Vyučující může děti ve třídě zapojit do rozhodovacích procesů. Například tím, že jim umožní, aby se podílely na rozhodování o pravidlech třídy nebo na výběru tématu projektu, je posiluje a podporuje jejich pocit kontroly a odpovědnosti.
Přejít nahoru