Trauma v dětství, často spojené s nepříznivými zážitky z dětství (ACE), může vést k významným změnám ve vývoji a funkci mozku. Tyto rané traumatické události mohou narušit oblasti mozku zodpovědné za emoce, paměť a regulaci stresu, což má za následek dlouhodobé problémy s chováním, učením a emočním zdravím. V důsledku toho jsou děti, které zažily ACE, vystaveny vyššímu riziku vzniku úzkosti, deprese a dalších duševních zdravotních problémů v pozdějším životě, spolu s potenciálními fyzickými zdravotními problémy kvůli dlouhotrvajícímu dopadu na stresovou odpověď mozku.
Důsledky dlouhodobého stresu v dětství (spojené s ACE):
– Chronické zdravotní problémy: Osoby, které zažily ACE, jako je dlouhodobé zneužívání nebo zanedbávání, mohou v dospělosti trpět chronickými zdravotními problémy, jako je srdeční onemocnění, diabetes nebo obezita. Ve škole tito studenti často kvůli nemoci chybí nebo vykazují známky únavy a fyzických potíží, což může negativně ovlivnit jejich výkon.
– Duševní poruchy: Vystavení ACE v dětství, jako je vyrůstání v domácnosti s návykovými látkami nebo duševní nemocí, často vede k úzkosti, depresi nebo PTSD v pozdějším životě. Ve škole se to může projevit jako uzavřenost, obtíže se soustředěním, časté absence nebo výbuchy hněvu či smutku, což narušuje jejich schopnost efektivně se učit a zapojit.
– Problémy ve vztazích: Ti, kdo zažili ACE, například byli svědky domácího násilí, mohou mít v dospělosti problémy s navazováním a udržováním zdravých vztahů. Ve škole se to může projevit jako nedůvěra k vrstevníkům nebo učitelům, sociální izolace nebo konflikty s ostatními, což může vést k disciplinárním problémům a nedostatku sociální podpory.
Případová studie: Tomáš
Tomáš je dvanáctiletý chlapec, který vyrůstá v domácnosti s častými konflikty a rodičem, který se potýká s nadužíváním alkoholu. Ve škole je často uzavřený a během výuky působí nezúčastněně, což učitelé interpretují jako nezájem. Když má složit test nebo pracovat na projektu, je velmi úzkostný a někdy dokonce pláče bez zjevného důvodu. Má také potíže se soustředěním, což způsobuje, že zaostává ve studiu. Často chybí ve škole kvůli zdravotním problémům souvisejícím se stresem, jako jsou bolesti hlavy nebo žaludeční problémy. Mezi svými vrstevníky má problémy navazovat přátelství a někdy reaguje agresivně na drobné podněty. Učitelé si všimli, že se snadno rozruší, když má pocit, že je kritizován, což vede k častým konfliktům ve třídě. Tomášovy nepříznivé zkušenosti z domova ovlivňují jeho školní výkon, chování a schopnost navazovat důvěryhodné vztahy s vrstevníky a dospělými.