Školicí kurz SUSTACE

0 z 62 lekcí dokončeno (0%)

Modul 1: Teoretický rámec ACE

Dopad ACE na mozek a chování

Dopad stresu

Opakované vystavení stresu z ACE může zpomalit vývoj určitých oblastí mozku, například prefrontální kůry, která je zodpovědná za rozhodování, sebekontrolu a řešení problémů.

Tento jev je způsoben mechanismy neuroplasticity, kdy mozek mění svou strukturu a funkci v reakci na zkušenosti. 

Děti s vysokým skóre ACE mohou vykazovat zvýšenou aktivitu v oblasti amygdaly spojené s emocemi a strachem, což vede k hyperreaktivitě na stresové situace. Tento stresový systém, který je neustále v „pohotovosti“, může narušit schopnost dítěte učit se a rozvíjet zdravé sociální a citové vazby.

images for translation5_cz.pptx (1).jpg

Stres a chování

  • Boj: hádky, šikana, diskriminace, ponižování, konfrontace.
  • Útěk: vyhýbání se obtížným úkolům, absence ve škole nebo útěk do digitálního světa, drogy a sebepoškozování jako forma úniku před nepříjemnými emocemi.
  • Zamrznutí: nereagování na otázky učitele nebo neochota účastnit se skupinových aktivit či používání dalších naučených vzorců. 

Stres a emoce

Stres může také vyvolat pocity izolace nebo osamělosti, pokud má dítě pocit, že se nemůže svěřit ostatním nebo jeho problémy nejsou pochopeny.

U dětí se může projevovat zvýšená úzkost, strach nebo frustrace. 

Stres může vést k pocitům přetížení, které se mohou projevit jako náladovost nebo emoční nestabilita, kolísavé nálady, impulzivita, podrážděnost, negativní emoce. 

Přejít nahoru