Dopad stresu
Opakované vystavení stresu z ACE může zpomalit vývoj určitých oblastí mozku, například prefrontální kůry, která je zodpovědná za rozhodování, sebekontrolu a řešení problémů.
Tento jev je způsoben mechanismy neuroplasticity, kdy mozek mění svou strukturu a funkci v reakci na zkušenosti.
Děti s vysokým skóre ACE mohou vykazovat zvýšenou aktivitu v oblasti amygdaly spojené s emocemi a strachem, což vede k hyperreaktivitě na stresové situace. Tento stresový systém, který je neustále v „pohotovosti“, může narušit schopnost dítěte učit se a rozvíjet zdravé sociální a citové vazby.
Stres a chování
- Boj: hádky, šikana, diskriminace, ponižování, konfrontace.
- Útěk: vyhýbání se obtížným úkolům, absence ve škole nebo útěk do digitálního světa, drogy a sebepoškozování jako forma úniku před nepříjemnými emocemi.
- Zamrznutí: nereagování na otázky učitele nebo neochota účastnit se skupinových aktivit či používání dalších naučených vzorců.
Stres a emoce
Stres může také vyvolat pocity izolace nebo osamělosti, pokud má dítě pocit, že se nemůže svěřit ostatním nebo jeho problémy nejsou pochopeny.
U dětí se může projevovat zvýšená úzkost, strach nebo frustrace.
Stres může vést k pocitům přetížení, které se mohou projevit jako náladovost nebo emoční nestabilita, kolísavé nálady, impulzivita, podrážděnost, negativní emoce.